Latvijas Reitingi

 

Projekts "Latvijas skolas soma"

Digitālā nodarbība
"Kā no nekā radīt mūziku?"

    1. – 6. klašu skolēni noskatījās grupas "Santehniķi" piedāvāto digitāli muzikālo sarunu "Kā no nekā radīt mūziku".
    Pasākuma mērķis:
    1) papildināt skolēnu zināšanas un veidot interesi par mūziku;
    2) iepazīstināt ar savdabīgu mūzikas izpildījuma veidu;
    3) rosināt klausītāju iepazīt radošumu un jaunrades procesu;
    4) iepazīstināt ar neparastu instrumentu - trubafonu.
    Nodarbība norit digitāli, tā sastāv no stāstījuma, koncerta un sarunas ar skolēniem. Duets "Santehniķi" izveidojuši neparastu instrumentu, kuru sauc trubafons. Instrumenta galvenā sastāvdaļa ir visparastākās santehnikas caurules, bet "kociņu" vietā noder pludmales čības. Klausītāji tiek iepazīstināti gan ar trubafona sastāvdaļām un skanējumu, gan ar dueta dalībnieku pieredzi mūzikā. Tiek atskaņoti daudzveidīgi skaņdarbi no pasaules klasikas līdz mūsdienu hītiem.

Foto: publicitātes materiāli

Digitālā nodarbība
"Sprādziens mūzikā"

    8. klašu audzēkņi noskatījās SIA "Dzīvā skaņa" piedāvāto koncertlekciju "Sprādziens mūzikā".
    Pasākuma mērķis:
    1) iepazīstināt skatītājus ar mūzikas straujo attīstību laika posmā no 1920. līdz 2020. gadam;
    2) sasaistīt mūzikas attīstību ar vēsturiskiem notikumiem;
    3) demonstrēt dažādu laika posmu video materiālus.
    Koncertlekcija bija kā ceļojums laikā, izzinot, kā mūzika iet roku rokā ar 20. gadsimta vēstures lielākajiem notikumiem un atspoguļo savu laikmetu. Koncertstāstu papildināja īpaši veidoti video materiāli. Programmā skanēja populārākās dziesmas no Elvisa Preslija, The Queen, Maikla Džeksona, The Beatles, AC/DC, ABBA, Frenka Sinatras, The Rolling Stones u.c.
    Koncertlekciju vadīja dziedātājs Mikus Abaroniņš kopā ar multiinstrumentālisti Artu Abaroniņu.
    # Ļoti patika koncertlekcija. Tā papildināja manas zināšanas gan vēsturē, gan mūzikā.
    # Koncertlekcija "Sprādziens mūzikā" bija izveidota tā, ka tā patiešām spēja aizraut.
    # Koncertlekcija bija ļoti izglītojoša. Noslēguma daļā man ļoti patika latviešu dziesmu popūrijs.
    # Labprāt šo nodarbību skatītos klātienē.
    # Koncertlekcija nebija pārāk gara, kas ļāva saglābāt uzmanību uz visām 40 minūtēm.

    Informācija par nodarbību: https://www.youtube.com/watch?v=JnpuIbOo878

Foto: publicitātes materiāli

Digitālā nodarbība
"Atmodas dziesmas. Dziesmotā revolūcija"

    10. klašu audzēkņi noskatījās SIA "Dzīvā skaņa" piedāvāto koncertlekciju "Atmodas dziesmas. Dziesmotā revolūcija".
    Pasākuma mērķis:
    1) koncertstāsta laikā vērot vēsturiskos kinokadrus un īpaši veidotos videomateriālus;
    2) papildināt savas zināšanas par Latvijas nesenās vēstures notikumiem – Trešo atmodu, Dziesmoto revolūciju un Latvijas neatkarības atjaunošanu.
    Koncertlekciju vadīja dziedātājs Mikus Abaroniņš kopā ar multiinstrumentālisti Artu Abaroniņu, spēlēja Jānis Kalniņš (ģitāra), Jānis Miltiņš (klavieres), Krišjānis Bremšs (bungas), video montēja Valdis Krūmiņš.
    # Koncertlekcija bija interesanta. Kad es zināju dziesmu, to dziedātāju kopā līdzi. Ideja ir ļoti interesanta. Man patika, ka tika iekļauti vēsturiski fakti. Šī koncertlekcija deva tikai pozitīvas emocijas.
    # Šajā koncertlekcijā bija daudz zināmas informācijas, taču patika tas, kā minētie notikumi un fakti bija kompakti ielikti samērā īsā lekcijā. Saturu bija viegli uztvert, patika arī iekļautās dziesmas.
    # Man patika pasākuma ideja, ka dziesmu starpā tiek izstāstīti dažādi vēsturiski fakti. Man šķiet ka pirms tam nebiju bijusi nevienā koncertlekcijā, bet pirmais iespaids bija pozitīvs. Atskaņotām dziesmām bija sava īpašā atmosfēra kura lika iejusties padomju laikos, it īpaši dziesma "Piena ceļš" kora izpildījumā. Palika ļoti patīkams iespaids no šī pasākuma.
    # Trešo Atmodu sauca arī par Dziesmoto revolūciju, tādēļ koncertlekcija, man šķiet, ir interesants un atbilstošs veids kā pasniegt informāciju par šo vēstures periodu. Klausīties dziesmas, kas ir nozīmīgas latviešu tautai, bija ļoti vērtīgi, jo tās palīdzēja izjust, kaut daļu no sajūtām un emocijām, ko izjuta cilvēki tolaik. Kopumā, man ļoti patika šis pasākums, jo vēstures zināšanas, ko es ieguvu un atkārtoju šodien, noderēs arī nākotnē.
    # Skatoties šo koncertlekciju radās lielāks iespaids par to kā viss notika agrāk. Šajā koncertlekcijā uzzināju arī jaunu informāciju un mūzika, kas skanēja ik pa brīžiem arī radīja tādu kā atmosfēru, lai vairāk iedziļinātos notiekošajā.
    # Koncertlekcija bija interesanta. Vizuālais materiāls, kas papildināja teikto tekstu, bija atbilstošs un labi papildināja stāstītos vēstures un kultūras faktus. Dažas dziesmas nebija tik labas, kā tās bija orģinālajā izpildījumā, bet kopumā saklausītais bija patīkams. Atkārtoti arī sapratu cik liels spēks ir latviešu tautai. Tā nepadevās un turpināja cīnīties par brīvību. Dziedātās dziesmas deva labāku vēsturisko bildi par tās notikumiem un par to, cik svarīga ir dziesma. Nostiprināju vēl labāk savas zināšanas par šo posmu Latvijas vēsturē.
    # Koncertlekcija man parādīja, ka neko nevar sasniegt bez citu palīdzības. Es sapratu, ka tās dziesmas, kas skanēja, iedvesmoja tūkstošiem latviešus cīnīties par savu brīvību un neatkarību. Koncertlekcija spēja mani ieinteresēt ar kodolīgiem vēsturiskiem un kulturoloģiskiem faktiem par Latvijas brīvības atgūšanu, kā arī ar ļoti patriotisku un interesantu mūziku. Koncertlekcija atspoguļo latviešu garo un grūto cīņu par Latvijas neatkarību, un mēs, kā jaunā paaudze, varam lepoties ar mūsu priekštečiem.
    # Koncertlekcija palīdzēja man saprast, cik cilvēki Latvijā bija stipri un, ka viņi nepadevās atgūt neatkarību. Dziesmas ir tā lieta, kas vienoja un jau projām vieno mūs, to varēja redzēt gan šājā koncertā, gan Dziesmu svētkos, kuri ir notikuši kopš 1873. gada, kas arī parāda cik svarīgas tradīcijas ir latviešiem.
    # Sajūtas ir tikai pozitīvas! Pirmo reizi redzēju šāda veida informācijas pasniegšanu, ideja ir ļoti oriģināla! Gan mūzikas izvēle, gan vēstures faktu izvēle kopīgi ļoti labi skanēja savā starpā. Koncertlekcija spēja gan ieinteresēt un izklaidēt, gan pasniegt informāciju. Bija prieks, ka izvēlētā mūzika bija patriotiska un atbilstoša. Domāju, ka ja būtu iespēja doties uz līdzīga tipa pasākumu klātienē - es dotos.
    # Koncertlekcija dziesmas palīdzību palīdzēja izprast un izjust domas un sajūtas, kādas tās bija tad, kad cīnījās par brīvu Latviju. Dziesmas, kas tika dziedātas šajā koncertlenkcijā visas man bija zināmas, dažas ne tik labi, bet dažas zināju labi. Ļoti patika, ka nebija gari runājamie teksti, tika pateiks pats galvenais, kas lika izprast galveno domu, sajūtas ar dziesmas palīdzību. Koncertlekcija lika man saprast to kā par Latviju cīnījās 30 gadus atpakaļ un, kas tajā laikā bija svarīgi.

Digitālā nodarbība "No trokšņa līdz skaņdarbam"

    3.d klases skolēni piedalījās Liepājas koncertzāles "Lielais dzintars" tiešsaistes muzikāli izglītojošā nodarbībā "No trokšņa līdz skaņdarbam", izmantojot ZOOM piekļuves saiti.
    Pasākuma mērķis:
    1) ielūkoties Liepājas koncertzāles "Lielais dzintars" arhitektūrā ar virtuālās pastaigas palīdzību;
    2) papildināt savas zināšanas par simfoniskā orķestra darbības principiem;
    3) turpināt iepazīt latviešu tautas mantojumu – tautas dziesmas;
    4) aktīvi iesaistīties tiešsaistes nodarbībā, veidojot latviešu tautasdziesmas pavadījumu;
    5) tikties ar noslēpumaino viesi – Liepājas Simfoniskā orķestra mūziķi.
    # Skolēni savās atsauksmēs rakstīja, ka nodarbība bija ļoti interesanta un it īpaši patika pašiem darboties.
    # Priecīgi bija arī abi zēni, kuriem bija jāsagatavo mēmais šovs. Abi esot tikušies klātienē brīvā dabā un izdomājuši kustības.
    # Ieteiktu šo nodarbību 1. un 2. klašu skolēniem ar šāda veida uzdevumu. Savukārt, 3. un 4. klasei jau varētu sarežģītākus ritmus.
    # Ļoti labi tiešsaistē varēja ritmus saprast pēc kartīšu fona krāsas, jo, ja būtu vienādā krāsā – tādā attālumā bija grūti saredzēt ritma zīmi.
    # Skolēni savās atsauksmēs vēlējās vairāk dzirdēt mūzikas instrumentu: "Žēl, ka tik īsa dziesmiņa, varētu vēl un vēl paklausīties šo mūzikas instrumentu".

Foto: publicitātes materiāli

Digitālā nodarbība "Redzēt skaņu"

    5 – 8. kašu skolēni digitāli skatīja koncertlekciju "Redzēt skaņu", kuru izveidojušas mutinistrumentālistes Lelde Zaržecka un Inese Fedorovska. Koncertlekcija padziļina izpratni par mūzikas atskaņošanu, skaņas veidošanu un tās uztveri. Nodarbības mērķis:
    1) papildināt savas zināšanas par skaņu, dzirdi un stīgu mūzikas instrumentiem;
    2) noklausīties muzikālos priekšnesumus, kuri tiek izpildīti ar dažādiem stīgu instrumentiem;
    3) vērot foto, video piemērus un padziļinātu instrumenta spēli palēninājuma jeb slow motion kadros u.c. veidos.
    # Patika, kad bija populāras dziesmas, jo tad bija interesantāk - varēju dziedāt līdzi.
    # Patika, kad spēlēja pazīstamu mūziku ar vijoli.
    # Uzzināju, kāds ir lielākais stīgu instruments.
    # Labprāt paši gribētu paspēlēt mūzikas instrumentus.
    # Būtu interesantāk, ja nodarbība notiktu klātienē.
    # Nodarbībai bija labs ilgums – ne par īsu, ne garu.
    # Būtu labāk, ja nodarbību pieaugušo vietā vadītu bērni.
    # Man patika un es izbaudīju šo stundu!
    # Zināju dziesmas, ko spēlēja, tāpēc bija interesanti.
    # Gribētu vairāk šādas mūzikas stundas.
    # Nodarbība skolēniem bija saistoša un interesanta, patika, ka mūzikas stunda tika organizēta šādā veidā.

Foto: publicitātes materiāli

Spēlfilma "Sapņu komanda 1935"

    12.A klases audzēkņi radošo aktivitāšu dienas ietvaros noskatījās filmu "Sapņu komanda 1935" un veica klases audzinātājas uzdotos uzdevumus.
    Piekļuve filmai tika nodrošināta pateicoties Latvijas kinematogrāfistu savienības projektam "Kino visiem un visur Latvijā".
    Mērķis - noskatīties latviešu autoru (režisors A. Grauba, scenārija autori A. Ēķis un A. Grauba) veidoto mākslas filmu par to kā Latvijas izlase 1935. gadā kļūst par pirmajiem Eiropas čempioniem basketbolā, kas ir patriotiski iedvesmojošs stāsts par latviešu neatlaidību un spītu.

    Uzdevumi_manai_sapnu_komandai.pdf

Foto: publicitātes materiāli

Digitālā nodarbība
"Es un Imants Ziedonis "Dzirnakmeņos""

"Klase jau arī ir tas, ko mums jāiedibina -
visus kopā un atsevišķi, lai par mums saka:
tie ir labas klases."
/I. Ziedonis/

    12. klašu skolēni piedalījās fonda "Viegli" tiešsaistes nodarbībā "Es un Imants Ziedonis "Dzirnakmeņos"".
    Nodarbības mērķis bija iepazīt savu un Imanta Ziedoņa personību vienlaikus divās vidēs – virtuālā un reālā (individuāls un komandas darbs, grupu diskusijas un pašrefleksija); veidot savu pašportretu no jautājumiem, ko I. Ziedonis savā laikā uzdevis pats sev; piedalīties kopīgos I.Ziedoņa darbu lasījumos un iesaistīties diskusijā par piedzīvoto nodarbības laikā.
    Pirms nodarbības tika uzdots mājas darbs – iepazīt Imanta Ziedoņa muzeju, noskatoties filmu "Dzirnakmeņi".
    # Ar lielu interesi piedalījos nodarbībā; radās vēlme vairāk iepazīt Imanta Ziedoņa darbus.
    # Ļoti interesanta stunda.
    # Sapratu to, cik viņš ir apbrīnojams cilvēks, tik daudz lietas, ko var no viņa mācīties, gan dzīves redzējums, kā arī uzskati par dažādām lietām.
    # Lietderīga stunda. Patika izveidotā mājas lapa, kur var izstaigāt virtuāli muzeju un gūt informāciju par daudzām man vēl nezināmām lietām.
    # Lika aizdomāties par Ziedoņa dzīves uztveri. Vēlos aizbraukt uz Murjāņiem – I. Ziedoņa muzeju.

    Informācija par nodarbību: https://www.youtube.com/watch?v=NSgE-4bl95U

Foto: publicitātes materiāli

Koncertlekcija "Mūsu Maestro. Raimonds Pauls."

    9. un 12. klašu skolēni skatījās koncertlekciju "Mūsu Maestro. Raimonds Pauls." Šis digitālais pasākums bija veltīts Maestro 85. dzimšanas dienai, tā laikā tuvāk iepazīstot Raimondu Paulu kā komponistu un pianistu. Attālināti tika pabūts ierakstu studijā un kopā ar jaunajiem mūziķiem Rūtu Dūdumu Ķirsi un Jāni Ķirsi tika iztaujāts pats Maesto, kā arī bija iespēja klausīties Raimonda Paula komponētās dziesmas. Pēc koncertlekcijas skolēni aizpildīja darba lapu un mūzikas stundās diskutēja par R. Paula daiļradi.

Foto: publicitātes materiāli

Latvijas Nacionālā teātra
izrādes "Sarkangalvīte un vilks" ieraksts

    Vispirms 2. un 3. klašu skolēni noskatījās Latvijas Nacionālā teātra izrādes "Sarkangalvīte un vilks" ierakstu, ar mērķi iepazīt mūsdienīgu skatījumu uz Brāļu Grimmu pasaku, tās varoņu rīcību dažādās situācijās un izprast Meža likumus, vērot aktieru spēli.
    Pēc tam arī 1. klases attālināti noskatījās izrādi "Sarkangalvīte un Vilks". Jau sen zināmā pasaka par meiteni, kas devās ciemos pie vecmāmiņas cauri biezajam mežam. Šoreiz Sarkangalvīte tika parādīta ļoti mūsdienīgā veidā, ar koši sarkaniem matiem, ar moderniem "krokšu" apaviem, mamma strādā individuālā uzņēmumā, kurā cep pīrādzīņus. Sarkangalvītei tiek piekodināts, lai dodas tikai pa lielajiem ceļiem. Bet viņa nepaklausa un dodas cauri biezajam mežam, kas ir piedzīvojumiem pārbagāts, jo Mežu pārvalda Meža parlaments – Zaķis, Tītars, Ods, Bebrs un Ķirzaka, kas Sarkangalvīti mudina rīkoties pēc pašu izdomātiem likumiem, tā sargājoties no Vilka.

Foto: publicitātes materiāli

Latvijas Nacionālā teātra
izrādes "Bille" ieraksts

    7.d klases skolēni noskatījās Latvijas Nacionālā teātra izrādes „Bille” ierakstu, ar mērķi iepazīt Vizmas Belševicas autobiogrāfiskā darba “Bille” iestudējumu uz teātra skatuves, izprast Billes sapņus par Latviju – par jaunu valsti, kā arī vērot aktieru spēli.
    # Es dziedāju kopā ar savu māsu visas dziesmas, kas bija izrādē "Bille".
    # Man patika, kā mēs ar tēti apsveicām mammu 8. martā – visi kopā skatījāmies izrādes "Bille" ierakstu un, galvenais, ka mamma bija ļoti laimīga. Mēs arī! Laime - tā ir ģimene.
    # Es sapratu, ka svarīgi ir zināt savas valsts vēsturi un es to mācīšos!
    # Mums patika, ka varējām vērot izrādi "Bille" un līdzdarboties kopā ar visu ģimeni. Mēs ar interesi sekojām līdzi Billes dzīves stāstam.
    Atsvaidzinājām atmiņā latviešu mīļākās dziesmas un dziedājām tās kopā ar savu ģimeni. Paldies par iespēju arī attālināto mācību laikā vērot teātra izrādi!

Foto: publicitātes materiāli

Muzejpedagoģiska digitālā nodarbība
"Iluzionisma teātris un muzejs "Mystero""

    Lielākā daļa 3., 4., 5., 6., 7., 8. un 11. klašu skolēni digitāli noskatījās muzejpedagoģisku digitālo nodarbību "Iluzionisma teātris un muzejs "Mystero"", ar kuras palīdzību skolēni varēja iepazīties ar burvju skatuves mākslas noslēpumiem un šīs jomas attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē; izzināt oriģinālās iluzionisma skatuves mākslas žanru daudzveidību un izteiksmes līdzekļus; uzzināt iluzionisma vēstures faktus, t.sk. arī Latvijā un virtuālas ekskursijas laikā izstaigāt maģisko Iluzionisma muzeju.
    # Skolēni norāda, ko šo pasākumu vislabāk ir skatīties kopā ar ģimenes locekļiem (lielākā daļa tā arī bija darījuši), kā arī piebilst, ka klātienē šī nodarbība noteikti būtu vēl daudz interesantāka.
    # Man iluzionisma teātra izrādē ļoti viss patika. Visvairāk man patika burvju triku atšifrējums, lai gan dažus jau zināju iepriekš. Ļoti pārsteidza stāstītais par Latvijas burvju triku meistariem.
    # Iluzionistu teātri skatoties man patika, ka daudz ko pastāstīja par dažādiem pasaules iluzionistiem. Man patika, ka dažus trikus pamācīja un arī izspēlēja ar skatītāju.
    # Man visvairāk patika burvji triki ar rokām, jo tie bija interesanti. Mēs mājās arī mēģinājām. Es gribētu apmeklēt muzeju, lai visu varētu apskatīties. Man gribētos redzēt kādu burvju triku izrādi.
    # Skatījāmies abi ar brāli. Tiklīdz varēs, lūgsim vecākiem, lai aizejam noskatīties kādu izrādi pa īsto.
    # Skolēniem tika dota iespēja skatīt to, ko ikdienā neredzam, tika dota iespēja vērtēt un līdz ar to arī domāt līdzi.
    Skolēniem, kurus ļoti uzrunāja, tagad ir jauns mērķis, ko vēlas sasniegt - nokļūt klātienes izrādē.

Dokumentālā filma "Mūsu barikāžu laiks"
un tikšanās (ZOOM) ar filmas režisori Antru Cilinsku

    18. janvārī 9., 10. un 12. klašu skolēni digitāli noskatījās Jura Podnieka studijas veidoto dokumentālo filmu "Mūsu barikāžu laiks" un pēc tam ZOOM platformā jaunieši satikās ar filmas režisori, scenārija autori un producenti Antru Cilinsku, kura izstāstīja par filmas ideju un tās tapšanu. Šī filma tika izveidota 10 gadus (2001) pēc barikāžu notikumiem.
    # Filma "Mūsu barikāžu laiks" bija ļoti patriotiska un emocionāla. Jā, es arī būtu gatavs celties jebkurā diennakts stundā, lai aizstāvētu savu valsti un būtu gatavs ziedot dzīvību, lai aizsargātu savu dzīvību.
    # Pēc filmas noskatīšanās bija savāda sajūta, jo it kā būtu jāsvin, ka sakāvām omoniešus, izcīnījām savu vietu, bet domājot par visiem cilvēkiem, kuri nomira aizstāvot savu valsti, parādās drūma noskaņa.
    # Man filma likās patriotiska un iedvesmojoša. Cilvēki nāca no visas Latvijas uz Rīgu, lai aizstāvētu savu zemi. Mans vectēvs arī piedalījās barikādēs, vedot traktoru no Iecavas uz Rīgu, lai liktu to kā ceļa bloku.
    # Noskatoties filmu, var spriest par tā laika cilvēku patriotismu, degsmi un vēlmi visiem kopā aizstāvēt Latviju. Filma bija ar zināmu spriedzi. Nezinu, vai es gribētu atrasties tajā vietā un laikā.

    Kopsavilkums par II semestri

****

7. klašu skolēniem Jāņa Znotiņa teātra izrāde "Klusētāji"

    Pirmo reizi teātra izrāde notika trīs blakus esošos mācību kabinetos, kuros uz maiņām darbojās trīs aktieri: Jānis Znotiņš (Krišjānis), Anta Aizupe (Santa) un Oskars Florencs-Vīksne (Ikars).
    Aktieri sākumā stāstīja vienu notikumu, bet no dažādiem skatu punktiem līdz vienā brīdī viņi samainījās un nonāca pie tā, ka jāturpina stāsts, bet katrs no viņiem to notikumu ir redzējis citādāk vai arī ne līdz galam grib kaut ko izstāstīt, varbūt arī noklusēt.
    Izrāde ir stāsts par cilvēku vienaldzību. Tā mudina jauniešus neklusēt, nebūt vienaldzīgiem un iesaistīties sabiedriskos procesos.

11.A klases skolēniem muzejpedagoģiska nodarbība
"Dzīvnieki Latvijas dabā un kultūrā"
un ekskursija Rīgas Zoodārzā

    11.A klases skolēni piedalījās Rīgas Zoodārza piedāvātajā nodarbībā “Dzīvnieki Latvijas dabā un kultūrā”, kuras laikā jaunieši tika iesaistīti pētnieciskās aktivitātēs un darbībās. Saruna vijās caur Latvijas pilsētu ģerboņos atveidoto dzīvnieku prizmu. Skolēni piedalījās dažādās aktivitātēs. Viena no tām – vērot dzīvniekus un izzināt to dzīvesveidu savvaļā.
    Pēc tam iegūto informāciju par dzīvnieku uzvedību viņi salīdzināja ar teikās un nostāstos aprakstīto dzīvnieku rīcību, diskutēja un atklāja likumsakarības kultūrainavu un dzīvnieku aizsardzības jomā.

Filmas skolēniem no Latvijas Kinematogrāfistu savienības

    1. - 12. klašu skolēniem ir iespēja noskatīties dažāda žanra filmas (mākslas filmas, dokumentālās fimas, animācijas filmas) projekta "Kino visiem un visur Latvijā", ko piedāvā Latvijas Kinematogrāfistu savienība.

    Filmu programma pilnā apjomā

3.D un 4. klasēm muzejpedagoģiska nodarbība Melngalvju namā
un putna lidojums virs Rīgas 5D kinoteātrī

    Arī šī mācību gada I semestrī sākumskolas skolēni ar lielu interesi apmeklēja Melngalvju namu un piedzīvoja virtuālu lidojumu virs Rīgas.
    Melngalvju nama ekspozīcijas apskate bija saistoša un interesanta profesionālas gides pavadībā. Apmeklējuma laikā skolēniem bija iespēja iejusties tirgotāja lomā un doties pastaigā pa nama senāko daļu – viduslaiku pagrabiem. Ceļojums turpinājās Melngalvju nama vēsturiskajos kabinetos, kur četrus gadus atradās Latvijas Valsts prezidenta darba telpas, bet šobrīd apskatāmas vitrīnas ar grezniem un mākslinieciski augstvērtīgiem sudraba izstrādājumiem.
    Vērtīgas un aizraujošas 2 stundas, kas tika pavadītas ļoti skaistā vietā – greznajā Melngalvju namā, klausoties vēsturiskajos faktos un iejūtoties seno tirgotāju lomās. Skolēniem bija iespēja pašiem kalt savu laimes monētu, iejusties bruņinieka ādā, uzvelkot 20 kg smagās bruņas un vērot Rīgu no putna lidojuma 5D kino. Skolēni pēc šīs nodarbības bija ļoti saviļņoti un dalījās ar pozitīvām atsauksmēm.
    Skolēnu viedokļi:
    "Es uzzināju, no kā ir cēlies nosaukums Melngalvju nams."
    "Man vislabāk patika kalt pašam savu laimes monētu."
    "5D kino bija ļoti interesants un aizraujošs. Varēju sajusties kā putns un lidot pāri Rīgai."
    "Kad mums uzšļakstīja ūdeni, sabijos, bet tas bija forši."
    "Lielā zāle bija tik skaista! Es sajutos kā īsta dāma, kad tur dejoju."
    "Man patika slepenās kāpnes uz pagrabu."

9. un 10. klasēm Latvijas Nacionālā teātra digitālā izrāde
"Tikšanās vieta – pilsētas II teātris"

    Ja iepriekšējos divos mācību gados 9.–10. klašu skolēni vēroja klātienē Latvijas Nacionālā teātra izrādi "Tikšanās vieta – pilsētas II teātris", tad šajā mācību gadā 9. un 10. klašu skolēni vēroja šo izrādi savās viedierīcēs.
    Ikvienam ir dota iespēja atgriezties nu jau vairāk kā 100 gadus senā pagātnē, Rīgā, Pilsētas II teātrī, kur kopā sanāca gan drosmīgi un stratēģiski valstiski domājoši, gan vienkārši avantūristiski noskaņoti un nejauši iesaistīti cilvēki. Tajā vēsturiskajā dienā un vietā tika pieņemta Latvijas Republikas proklamācija. Šī pasākuma dalībnieku balsis skan katra skolēna austiņās un katram ir jāizšķiras, kuru no viņiem vēlas dzirdēt.

1. un 5. klasēm tiešsaistes izrāde "Misija Zeme"

    1. un 5. klašu skolēni teātra "Dirty Deal Teatro" divu aktieru Elizabetes Skrastiņas un Jāņa Kroņa izpildījumā tiešsaistē vēroja izrādi "Misija Zeme". Šo zinātniskās fantastikas izrādi skolēni vēroja ar "Zoom" palīdzību. Neskatoties uz to, ka šis process atgādināja kinoseansu, tomēr visa radošā novadīja līdz skatītājiem "dzīvu izrādi", kuras laikā bija iespēja uzdot jautājumus, dot padomus vai komentēt notikušo sarakstē. Izrādi veidojusi režisore Inga Tropa kopā ar aktieriem, tehniskos risinājumus un scenogrāfiju radījis Andris Landaus. Izrādē notiekošais tiek filmēts ar vairākām kamerām, divas no kurām piestiprinātas pie aktieru ķiverēm.
    Izrāde skolēnus aizveda aizraujošā ceļojumā laikā un kosmosa dzīlēs. Tā rosināja radoši un atbildīgi domāt par vidi, kurā dzīvojam. Skolēni juta līdzi visiem galveno varoņu piedzīvojumiem un bija priecīgi, ka misija ir izpildīta. Skolēni iepazinās ar zinātniskās fantastikas atmosfēru, pārrunāja jautājumus, kuri saistīti ar vides aizsardzību.
    Skolēnu viedokļi:
    "Man šī izrāde ļoti patika tāpēc, ka tā bija nākotnē, viņi arī pieminēja šo pandēmiju, kas mums tagad ir jāpārdzīvo un to viņi darīja tik pārliecinoši, ka likās ka tiešām viņi ir nākotnē. Šī izrāde bija ļoti interesanta un pamācoša. Netrūka arī spriedzes un emocijas."
    "Man ļoti patika izrāde. Tā bija jautra un smieklīga."
    "Man ne pārāk patika, bet pirmklasniekam brālim gan patika. Ideja ir laba. Man tikai jautājums, kāpēc vajadzēja tieši 2118. gadu nevis, piemēram, 2120?"
    "Izrāde "Misija Zeme" bija ļoti interesanta. Viņu mērķis bija aizlidot līdz planētai XX23. Man patika kā viņi vāca lietas, lai dotos uz planētu XX23."
    "Izrāde "Misija Zeme" iedvesmoja mani par kosmosu. Man jau tā patīk visums, bet šis bija interesants fakts."

****

    Kopsavilkums par I semestri

****

Muzejpejpedagoģiska nodarbība
Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā (1. klases)

    1. klašu skolēni apmeklēja Rīgas vēstures un kuģniecības muzeju un aktīvi piedalījās nodarbībā par cilvēku dzīvi senatnē. Nodarbības vadītājs ļoti interesanti stāstīja un atļāva skolēniem iejusties tā laika tēlos, uzmērot maskas, bruņas un tuvāk izpētot tā laika darbarīkus un ieročus.
    Skolēni uzzināja: ka senāk cilvēki dzīvoja īsāku mūžu, jo smagi un agri sāka strādāt (jau no 5 gadu vecuma bērni ganīja lopus); kā cilvēki senatnē tika sodīti par pārkāpumiem; kādi sadzīves priekšmeti tika izmantoti senatnē (apģērbs, radio, virtuves piederumi, rotas u.c.).
    Skolēniem ļoti patika rotas, darbarīki, ieroči, apģērbi un mākslas darbi, 13. gadsimta "Rīgas kuģi", viens no Rīgas senajiem brīnumiem un simboliem – 17. gadsimta skulptūra "Lielais Kristaps".

Muzejpejpedagoģiska nodarbība "Latvijas zvēri – iepazīšanās"
Latvijas Dabas muzejā (5.b klase)

    5.b klasei šī gada projekta tēma bija saistīta ar dažādu dzīvnieku iepazīšanu. Līdz ar to projektu nedēļas ietvaros tika izvēlēta muzejpedagoģiskā nodarbība Latvijas Dabas muzejā.
    Muzejā skolēniem tika demonstrēta prezentācija, ar kā palīdzību bija iespēja tuvāk iepazīt Latvijā sastopamos meža dzīvniekus, uzzināja par dzīvnieku dzīvesveidu, viņu īpatnībām un apdraudētību. Pēc prezentācijas skolēni saņēma darba lapas ar veicamajiem uzdevumiem. Piemēram, jāsavieno dzīvnieka attēls ar pareizo pēdu nospiedumu. Pēc veicamā uzdevuma bērni apskatīja pārējos muzeja eksponātus.

Galerijas "Istaba" izrāde "Kaka un pavasaris" (publicitātes foto)
(2. klases)

    2. klašu skolēni skolas aktu zālē vēroja un ar skaļiem smiekliem atbalstīja aktieru Jāņa Znotiņa un Ances Muižnieces atraktīvo spēli. Jautros igauņu rakstnieka Andrusa Kivirehka stāstu krājuma "Kaka un pavasaris" stāstus aktieri izspēlēja, apsēžoties starp bērniem, samīļojot viņus, pieskaroties viņiem vai pat sakutinot.
    Izrādē tiek stāstīts par pasauli, kurā šeit un tagad dzīvojam mēs visi. Te tika uzburtas dažādas lietas un ar fantāzijas palīdzībuatainotas šīs lietas.Bērnu interesi izraisīja aktiera zīmējumi uz loga.
    Visparastākā ziemas jaka kādā jaukā vasaras dienā var pēkšņi kļūt traka, bet visparastākais kādu gadu var nolemt kļūt par Ziemassvētku vecīti.

(publicitātes foto)

Orientēšanās spēle "Ķengarags"
kopā ar PRIMA TOUR (11. klases)

    11. klases devās uz Maskavas forštati, lai pie Rīgas Manēžas sāktu orientēšanās pasākumu pa tuvāko apkārtni. Mūs sagaidīja atraktīvs gids un spēles vadītājs. Sadaloties grupās, katra grupa saņēma uzdevumu lapu ar objektiem, kuri bija jāapmeklē un pie katra objekta jāizpilda uzdevums. Lai pierādītu, ka objekts apmeklēts, fiksējām to fotoattēlos.
    Apskatījām dažādas interesantas ēkas, izpētījām kādas ielas atrodas šajā rajonā un kā veidojušies to nosaukumi. Bija lieliska iespēja paraudzīties, kāda izskatās Rīgas Jēzus Evanģeliski luteriskā baznīca no iekšpuses. Noslēguma daļā tikāmies pie Zinātņu akadēmijas, kur veicām vēl pēdējos uzdevumus, lai iegūtu punktus spēlē. Bija ļoti interesants un aktīvs pasākums.

Muzejpedagoģiskā nodarbība "Arheoloģija"
Daugavas muzejā (10. klases)

    10. klases devās uz Daugavas muzeju, kur apmeklēja pedagoģisko nodarbību "Arheloloģija", lai ne tikai iepazītos ar arheoloģiju kā zinātni, bet arī uzzinātu par senākajām apdzīvotajām vietām Daugavas krastos. Interesantais gida stāstījums un iespēja aktīvi līdzdarboties ļāva skolēniem kaut uz brīdi kļūt par arheologiem. Skolēni darbojās ar arheoloģisko izrakumu aprakstiem, kā arī paši mēģināja noteikt imitētu arheoloģisko izrakumu sastāvu.

Radošā nodarbība Melngalvju namā (4. klases)

    4. klašu skolēni programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros apmeklēja Melngalvju Namu un apskatīja Rīgu no putna lidojuma 5D kino.
    Melngalvju nams jau gandrīz 700 gadus priecē rīdziniekus un Rīgas pilsētas viesus. Nams celts kā sanāksmju un dzīru vieta dažādām Rīgas sabiedriskajām organizācijām, bet 17. gadsimtā par tā vienīgajiem iemītniekiem kļuva uzņēmīgo ārzemnieku, galvenokārt vācu, tirgotāju brālība – Melngalvju biedrība. Viens no biedrības aizbildņiem bija svētais Maurīcijs – romiešu leģiona komandieris, kas miris mocekļa nāvē .Tieši par godu svētajam Maurīcijam mora galvas atveids kļuva par melngalvju pazīšanās zīmi un simbolu, iekļaujot to arī biedrības ģerbonī.
    Ekskursijas laikā bija iespēja nokļūt viduslaikos – plašajos nama pagrabos un uzzināt par ēkas vēsturi, par to, kā tajos laikos notikušas dzīres, kādi likumi bijuši jāievēro.
    Skolēniem bija ļauts arī pašiem minēt, cik tad īsti sver bruņinieku tērps, kā arī to uzmērīt. Skolēni iepazina Baltijas lielāko privāto sudraba kolekciju un izkala Melngalvju biedra monētas. Mācību ekskursijas turpinājumā skolēni skatījās 5D kino "Lidojums pār Rīgu". Filma veidota kā dinamisks lidojums pār Rīgu, ar vairāku vēsturisku objektu iepazīšanu un tās noskatīšanās līdzinās reālam ceļojumam ar klātbūtnes efektu. 5D tehnoloģijas ļauj ceļot ne tikai virtuāli, bet arī sajust vēja brāzmas, ūdens šļakatu lāses, koku zaru pieskārienus.

Interaktīva nodarbība "Mana Latvija"
Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā (4. klases)

    Aizvadītajā patriotiskajā mēnesī iniciatīvas "Latvijas skolas soma" ietvaros 4. klases Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā apmeklēja interaktīvu nodarbību "Mana Latvija". Nodarbības laikā skolēni noskaidroja - Kas ir Latvijas neatkarības karš? Ko darīja karavīri kara laikā? Vai bija brīvprātīgie? Kā izskatījās ēkas pēc Bermonta armijas padzīšanas no Rīgas? Kāpēc cilvēki 11.novembrī sanāk vienkopus, iededz svecītes un dzied dziesmas. Iepazinās ar ordeņiem - Lāčplēša Kara ordeni, Triju Zvaigžņu ordeni un Viestura ordeni.
    Skolēni ordeņus drīkstēja paturēt rokā, protams, tikai ar īpašiem baltiem cimdiem, lai tos saudzētu. Izpētīja un secināja, ka katrs ordenis ne tikai izskatās savādāk, bet arī katram ir savs raksturojums un šķira. Skolēnu interesi visvairāk piesaistīja Latvijas valsts augstākais militārais apbalvojums Lāčplēša Kara ordenis, tam šogad aprit gadsimts. Tāpēc šogad Nacionālajā Vēstures muzejā skolēni iepazinās ar apbalvojumu izveides vēsturi, ordeņa pasniegšanu un tā kavalieriem.

Teātra izrāde "Viņš ir pliks!"
Ditas Balčus teātrī (6. klases)

    6.a, 6.b un 6.c klašu skolēni apmeklēja muzikālu un interaktīvu teātra izrādi "Viņš ir pliks!" ar mūsdienīgu skatuves versiju – modes šovs ar klaunādes elementiem. Izrāde veidota pēc H.K. Andersena pasakas "Karaļa jaunais tērps". Izrādes stāsts par karali, kuram vērtīgākais bija viņa ārējais izskats un ārišķība. Viss, ko karalis darīja, saistījās tikai ar pārģērbšanos un jaunu tērpu iegādi.
    Viņš mīlēja un rūpējās tikai par sevi.
    No skolēnu atsauksmēm: "esmu bijusi uz daudzām izrādēm, bet šī noteikti bija vislabākā, tā bija neparasta, neatkārtojama un ļoti smieklīga, telpas bija skaistas" (Līva), "izrāde bija uzmanību piesaistoša un kreatīva", "man visvairāk paliks atmiņā tas, ka karalim no sākuma bija garas kājas, tad palika tumšs un sāka skanēt dīvaina mūzika" (Elizabete), "es sapratu, ka vienmēr ir jāsaka savas domas, nevis tikai jāklausās, ko citi saka un jāatkārto tās. Jādomā pašam, lai nebūtu muļķa lomā.", "nevajag bļaut līdzi baram, pasaki pats, ko domā", "man patika, ka izrāde bija mūsdienīga, kaut pasaka ir sena".
    Skolotāju viedoklis - raugoties no saturiskā viedokļa, izrāde vairāk paredzēta 7.-8.klašu skolēniem, jo dažus zemtekstus un izmantotos gaismas efektus skolēni īsti neizprata. Saistoši likās tērpi un rekvizīti, kas akcentē mūsdienīgumu. Izrāde liek domāt, nevis visu pasaka priekšā.

Muzejpedagoģiska nodarbība
"Kļūsti par mākslas detektīvu!" (4. klases)

    4. klašu skolēni piedalījās Latvijas Nacionālā mākslas muzeja piedāvātajā muzejpedagoģiskajā nodarbībā "Kļūsti par mākslas detektīvu!".
    Nodarbības sākumā skolēni iepazinās ar muzeja tapšanas un rekonstrukcijas gaitu, par to, kas atrodas un glabājas muzejā, iepazinās ar dažādu laiku ievērojamu mākslinieku darbiem.
    Nodarbības otrajā daļā skolēni sadalījās grupās, saņēma "detektīvkartes" un patstāvīgi, vadoties pēc dotajām norādēm, meklēja un atrada norādīto darbus. Ja tika atrasti pareizie darbi, tad varēja atminēt krustvārdu mīklu, uzzināt paroli un noskaidrot, kurš no muzejā apskatāmajiem darbiem apmeklētājiem ir vismīļākais.

Latvijas 100-gades filmas
"Dvēseļu putenis" 11.11.2019. (9. - 12. klases)

    11. novembrī, Lāčplēša dienā, 9.-12. klašu skolēni devās uz kinoteātri Forum Cinemas, lai noskatītos vēsturisko kara drāmu "Dvēseļu putenis". Stāsts bija par sešpadsmitgadīgo Artūru, kurš dodas strēlniekos un kopā ar draugiem cīnās par brīvību – pat tad, kad neviens nezina, kurā pusē tā meklējama. Saviļņojošais stāsts ļauj būt kopā ar Artūru un jaundibināto Latvijas valsti, vērot dzīvi ierakumos zēna acīm, pašaizliedzīgi stājoties pretī ienaidniekam, meklējot īstu mīlestību un mācoties novērtēt brīvības cenu.
    Filma uzņemta pēc strēlnieka Aleksandra Grīna romāna motīviem un ved mūs 100 gadus senā pagātnē. Filmas režisors - Dzintars Dreibergs, galvenās lomas atveidotājs - Oto Brantevics.

Filma "Pilsēta pie upes" un tikšanās ar filmas producentu
G. Trekteri un mākslinieci I. Jurjāni 04.03.2020. (6., 8. - 12. klases)

    Nepilni trīs simti skolēnu kinoteātrī Splendid Palace noskatījās Viestura Kairiša filmu "Pilsēta pie upes". Tā ir filma, kas tapusi pēc Gunāra Janovska romāna motīviem. Filma ir attiecību stāsts uz pagājušā gadsimta 30.-40. gadu vēsturisko pārmaiņu fona. Šajā filmā ietverti daudz un dažādi vēsturiskie notikumi, kas tobrīd nepielūdzamā ātrumā sekoja cits citam: Ulmaņlaikus nomainīja padomu okupācija, tad nāca nacistu režīms; šajā laika posmā notika arī deportācijas un holokausts. Filmas režisors – Viesturs Kairišs, galvenās lomas atveidotājs ir Dāvis Suharevskis.
    Jānis: "Filmā tika atspoguļoti dažādi seni notikumi Latgales skaistākajās vietās. Ļoti patika mūzika, kas skanēja, kad mainījās kārtējā vara. Man, kā latgaļu puikam, filmas laikā vairākkārt uzmetās zosāda, jo esmu bijis tajās vietās, kur notika filmēšana. Atmiņā palikušas, galvenokārt, patīkamās emocijas. Vēstures zināšanas papildināja fakts, ka Latgales teritorijā kādreiz dzīvoja daudz ebreju tautības cilvēku".
    Martins: "Svarīgākās atziņas pēc filmas: nedrīkst nolaist rokas smagos brīžos; neatlaidīgi strādājot, var sasniegt visu, ko esi iecerējis; ienmēr aizstāvi savus mīļos un nekad neatstāj viņus bez palīdzības. Nedaudz iemācījos latgaliešu izloksni".
    Laura: "Mācoties vēsturē šo tēmu, varbūt būs vieglāk apgūt. Kopumā man filma patika un ieteiktu to arī noskatīties citiem".

Muzejpedagoģiskās nodarbības Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā

    No 9. – 18. decembrim 4. klašu skolēni piedalījās Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja interaktīvā muzejpedagoģiskā nodarbībā "Nu atnāca Ziemassvētki". Nodarbības laikā skolēni apmeklēja un uzzināja par dzīvi turīga Kurzemes zemnieka saimniecībā 19.gs. otrajā pusē, iepazinās ar vakarēšanas paražu skalu un sveču gaismā un Ziemassvētku svinēšanas tradīcijām 200 gadu tālā pagātnē. Skolēni izgatavoja tam laikam raksturīgus telpu rotājumus – ķistas, apskatīja kalvi un kopā ar kalēju lēja laimes, jāja ar zirgu, spēlēja tautas rotaļas un apmeklēja Usmas baznīcu.

Muzejpedagoģiskā nodarbība "Pirmā latviešu literārā pasaka "Velniņi""
J. Rozentāla un R. Blaumaņa muzejā (2. klases)

    Dodoties uz muzejpedagoģisko nodarbību J.Rozentāla un R.Blaumaņa muzejā, skolēni vispirms tuvāk iepazina Rīgas centru – neliela pastaiga pa Elizabetes ielu, tad Strēlnieku ielu un visbeidzot - pa Alberta ielu. Tuvojoties Alberta ielai mums priekšā parādījās viens no nozīmīgākajiem jūgendstila arhitektūras pieminekļiem Rīgā.
    Nodarbības laikā skolēni iepazina jūgendstila laika dzīvokļa interjeru un Jaņa Rozentāla daiļradi. Tur mākslinieks ir strādājis un pie viņa viesojušies daudzi nozīmīgi 20. gs. sākuma latviešu kultūras darbinieki: Jāzeps Vītols, Emilis Melngailis, Anna Brigadere, Jānis Jaunsudrabiņš, Kārlis Skalbe u.c.
    Varbūt, ka daži vēstures fakti 2. klases skolēnam likās mazliet garlaicīgi, bet noteikti katram skolēnam paliks atmiņā šis muzejs.
    Skolēniem ļoti patika praktiskā nodarbība ar stieplēm, gatavojot latvju spēka zīmes un seno laiku dažādu priekšmetu demonstrējumi. Skolēnu vecāki ļoti pozitīvi novērtēja šādu pasākumu.

Ādolfs Alunāns, Jelgava un 11.b klase

    Jelgavā atrodas Ādolfa Alunāna māja, kurā šobrīd ir izveidots muzejs par piemiņu Ā. Alunānam. Muzejā iespējams apskatīt dažādus priekšmetus, kas piederējuši Ā. Alunānam un uzzināt vairāk par viņa dzīves gaitām. Piedalījāmies atraktīvā pasākumā, iesaistoties gan skolotājiem, gan pašiem audzēkņiem, izspēlējot lugas un Ādolfa Alunāna laikam atbilstošus jokus. Muzeja darbinieki bija ļoti jauki, atsaucīgi un par Alunānu stāstīja ar interesi, informācija bija viegli uztverama. Noskaidrojām, ka daži no muzejā sastopamajiem eksponātiem ir oriģināli un ļoti labi saglabājušies, aplūkojām arī paša Alunāna sievas darinātās spilvendrānas.
    Pēc muzeja apmeklējuma, sadalījāmies grupās un devāmies staigāt pa Jelgavu, lai aizpildītu skolotāju dotās lapas un uzzinātu ko jaunu par šīs skaistās pilsētas vēsturi. Orientēšanās ietvaros vajadzēja fotografēties pie Jelgavā pazīstamiem un ievērojamiem objektiem, runāties ar vietējiem iedzīvotājiem un iepazīties ar apkārt esošajām ēkām un to vēsturi. Orientēšanās rezultātā, ieguvām zināšanas arī par Jelgavā zināmākajiem objektiem, piemēram, Jelgavas pili, Jelgavas vārtiem un Jelgavas vēstures un mākslas muzeja precīzo atrašanās vietu. Uzzinājām par Latvijas Lauksaimniecības universitātes ēkām, kuras atrodas Jelgavā, studentu himnu un Jelgavas studenta skulptūru pie Mītavas tilta.
    Kopumā uzskatām, ka šis klases pasākums bija ļoti aizraujošs. Priecājamies, ka bija iespēja aizbraukt uz skaisto Jelgavas pilsētu. Labprāt vēlētos atkārtot vēlreiz!

Goda teātra izrāde "Čomiņi"

    5., 6. un 8. klašu skolēni vēroja Goda teātra izrādi "Čomiņi". Stāsts ir par diviem labākajiem draugiem piecpadsmitgadniekiem Oliveru un Pāvelu. Starp viņiem nav noslēpumu. Viņi runā par visu un, protams, par meitenēm. Un tieši meitene ir tā, kas nostājas starp viņiem un kļūst par lielāko pārbaudījumu abu draudzībai. Izrāde ir par skolas vecuma jauniešu dzīvi, draudzību, mīlestību, izdabāšanu vecākiem un vēlēšanos būt patstāvīgiem.
    Izrādē darbojās aktieri Rolands Beķeris un Edgars Ozoliņš.
    Izrāde nominēta 2017./2018. sezonas Spēlmaņu nakts balvai kategorijā "Gada izrāde pusaudžiem" un uzvarējusi lugu konkursā "36 stundas – skola". No skolēnu atsauksmēm: "ļoti laba izrāde un aizraujoša aktieru spēle", "izrādē tika parādītas mūsdienu jauniešu savstarpējās attiecības", "izrāde bija jautra un atraktīva".

Vokālais ansamblis "Ziemeļvējš"
apmeklē kultūras centru "Ziemeļblāzma"

    Skolas vokālā ansambļa "Ziemeļvējš" jaunieši apmeklēja kultūras centru "Ziemeļblāzma", kur iepazina šī biedrības nama vēsturi un tā idejas autora Augusta Dombrovska dzīves stāstu. Pateicoties interesantajam gides stāstījumam, jaunieši uzzināja par tā rekonstrukcijas darbiem, izpētīja parku un nama telpas. Vokālā ansambļa audzēkņi un viņu vadītāja Sarmīte Vitkovska kārtējo mēģinājumu piedzīvoja uz kultūras centra "Ziemeļblāzma" lielās skatuves.

Muzejpedagoģiskā nodarbība "Viduslaiki pilī"
Ventspils, Livonijas pils (11. klases)

    11. klašu skolēni apmeklēja Livonijas pils organizēto muzejpedagoģisko nodarbību "Viduslaiki pilī", kur iejutās viduslaiku tēlos, ietērpās atbilstošos tērpos, izzināja tā laika ģimenes un sievietes statusu un bruņinieku dzīvi viduslaikos. Viņi iejutās gan ordeņa brāļu, mūku, viduslaiku sievietes, gan pils komtura tēlos. Nodarbības sākumā ar prezentācijas palīdzību jaunieši uzzināja vēl nezināmus faktus par viduslaikiem.
    Izrādās, ka kādreiz puiši ir sacentušies par to, kuram būs garākas kurpes, vai ka viduslaikos visur līdzi vajadzēja nēsāt savu nazi un dakšiņu un vīri varēja precēt 12-gadīgas meitenes.
    Skolēni saka PALDIES programmai "Latvijas skolas soma" un Ventspils Livonijas pils muzejam par iespēju pabūt viduslaikos.

Izstāde "Latvijas gadsimts"
Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā

    9. klašu skolēni apmeklēja Latvijas Nacionālā vēstures muzeja izstādi "Latvijas gadsimts".
    Izstādē atspoguļota Latvijas vēsture pēdējos 100 gados, izceļot raksturīgākās vērtības, aktualitātes un norises dažādos laika posmos. Izstāde rāda ne tikai Latvijas valstiskuma uzplaukuma periodus, bet arī traģiskos posmus – valsts iznīcināšanu, alternatīvos skatījumus, jo arī tas ne mazāk būtiski raksturo Latvijas izjūtu, pārmantotību un ir ietekmējuši mūsdienu Latvijas sabiedrības tapšanu.
    Pētot ekspozīciju un meklējot atbildes uz darba lapās ietvertajiem jautājumiem, skolēni paplašināja savas vēstures zināšanas par Latvijas valsts simts gadiem, izprata notikumu gaitu, to cēloņus un sekas. Darba lapās tika iekļautas 10 tematiskās sadaļas un tajās atainotajiem notikumiem un procesiem, kā arī akcentē izmantoto priekšmetu un citu vēstures avotu dažādību. 9. klašu jauniešiem ir daudz un dažādas atbildes uz jautājumu: "Kas Tev ir Latvija?".

"Eksāmens" muzejā
Latvijas Okupācijas muzejā

    9. klašu skolēni piedalījās Latvijas Okupācijas muzeja bezmaksas izglītojošā nodarbībā "Eksāmens muzejā".
    (Samanta 9.A) rakstīja: "Muzejā bija vairākas telpas, kuras atradās otrajā stāvā. Telpās notikumi bija izkārtoti pēc tēmām, piemēram, vienā telpā bija par PSRS okupāciju, citā – par Vācijas okupāciju u.t.t. Notikumi bija kārtīgi sakārtoti un katram notikumam bija atbilstošās personības, gada skaitļi un apraksts, kā arī bija vēsturiski dokumenti, kartes un video ieraksti.
    Muzejā mums bija sagatavota aktivitāte, kuras laikā vajadzēja meklēt atbildes uz darba lapā norādītajiem jautājumiem, atrast norādītos dokumentus un kartes un uzrakstīt atbilstošu notikumu, salikt pareizā secībā notikumus un personību veikumus. Aktivitāte bija interesanta un atraktīva, jo vajadzēja staigāt pa visu muzeju un meklēt, lasīt, pētīt un sadarboties ar grupas biedru. Apmeklējuma beigās visi kopā pārrunājām iegūtās atbildes un muzeja darbinieks mums izstāstīja vairāk informācijas par notikumiem.
    Šī muzeja aktivitāte palīdzēja iegaumēt notikumus un informāciju, un tas ir ērts un efektīvs veids, lai gatavotos vēstures eksāmenam."

Kaligrāfijas darbnīca
Latvijas Nacionālajā bibliotēkā

    9. klašu skolēni piedalījās Latvijas Nacionālās bibliotēkas izglītojošā nodarbībā "Kaligrāfijas darbnīca". Darbnīcas laikā skolēni apguva prasmi rakstīt ar spalvaskātu. Pēc iesildīšanās vingrinājumiem strīpiņu un līkloču vilkšanā katrs dalībnieks rakstīja savu vārdu vai citu paša izvēlētu tekstu, papildinot alfabēta burtus ar elegantiem vijumiem.

Mācību nodarbības Rīgas Nacionālajā Zooloģiskajā dārzā
"Dzīvnieki Latvijas dabā un kultūrā"

    3., 5. un 10.a klašu skolēni apmeklēja Rīgas Nacionālo Zooloģisko dārzu, kur piedalījās izglītojošā nodarbībā par Latvijas ainavām un tajās mītošajiem dzīvniekiem. Veicot praktiskus uzdevumus, skolēni vēroja, salīdzināja un klausījās dzīvnieku balsis, saskatīja to pielāgojumus dzīvei ainavās, kā arī saliekot dzīvnieku attēlus, nostiprināja zināšanas par katras ainavas iemītniekiem.
    No skolēnu atsauksmēm: "ļoti interesanta mācību ekskursija, kuras laikā saņēmām noderīgu informāciju par Latvijā aizsargājamiem dzīvniekiem", "pārbaudījām savas zināšanas par dzīvniekiem Latvijas novadu ģērboņos", "lai izpildītu uzdotos uzdevumus, bija nepieciešamas zināšanas dabaszinībās, ģeogrāfijā un literatūrā".

    Programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros 3. klašu skolēni devās uz Rīgas Nacionālo zooloģisko dārzu un piedalījās ekskursijā "Dzīvnieki Latvijas dabā un kultūrā". Ekskursijas maršruts un saruna vijās caur Latvijas pilsētu ģerboņos atveidoto dzīvnieku prizmu, iesaistot skolēnus pētnieciskās aktivitātēs un darbībās.
    Skolēni vēroja dzīvniekus un ar gida palīdzību izzināja to dzīvesveidu savvaļā. Iepazītos dzīvnieka pielāgojumus salīdzināja ar teikās un nostāstos aprakstīto uzvedību. Diskutēja un meklēja argumentāciju par dzīvnieka izvēli Latvijas novadu pilsētu ģerboņos, atklāja likumsakarības kultūrainavas un dzīvnieku aizsardzības jomā.
    Interesanti bija tas, ka skolēni bija sadalīti komandās un laiks pagāja ļoti ātri. Pēc ekskursijas Zooloģisko dārzu un Tropu māju varēja iepazīt kopā ar skolotājām.
    3.a un 3.c klasei bija iespēja pastaigāt pa Mežaparku un izmēģināt Bērnu rotaļu laukumu. Vienīgi laika apstākļi mūs nelutināja - visu dienu lietus.
    Anabella raksta: "Es gribu, lai dzīvniekiem būtu atpūtas dienas. Ja uz tevi bezgalīgi skatās, nav patīkami."

Vokālās grupas Latvian Voices koncertlekcija (10. - 12. klases)
(foto no Latvian Voices arhīva)

    Ģimnāzijas klašu skolēniem bija tā iespēja tikties ar vokālo grupu Latvian Voices, kura ir atpazīstama ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās robežām. Latvian Voices sastāvā: Laura Jēkabsone (soprāns), Zane Stafecka (soprāns), Una Stade (alts), Beāte Locika (soprāns), Elīna Ose (alts) un Laura Leontjeva (alts), kura ir Ziemeļvalstu ģimnāzijas absolvente. Pasākuma laikā jauniešiem bija iespēja uzzināt par a cappella mūzikas žanru, pasaules a cappella populārākajām grupām, kā arī klātienē dzirdēt Latvian Voices skanīgās balsis. Dziedātājas kopā ar jauniešiem izstrādāja viena mūzikas pasākuma plānu. Jaunieši ļoti labi novērtēja šo tikšanos, jo daļa skolas skolēnu ir muzikāli, kuri paši dzied koros un vokālos ansambļos.

ZVĢ skolēni apmeklē Krišjāņa Barona muzeju
Muzejpedagoģiskās nodarbības "Ko māte mācījusi?" (4. klases) un
"Jaunlatvieši" (11.B. klase)

    Skolēni ieklausījās stāstījumā par Krišjāņa Barona bērnības gadiem, ģimeni, mātes un tēva ieaudzināto dzīves gudrību, izmantojot tipoloģiskos priekšmetus, kas ilustrē stāstījumu (sviesta cibiņa, stabulīte, šķīvis, rakstāmtāfelīte u.c.). Lomu spēles laikā skolēni papildināja savas zināšanas par mazā Krišiņa bērnību, izmantojot Kr. Barona atmiņas, kā arī bērnības aprakstus. Skolēniem bija ļoti interesanti uzzināt un izprast Krišjāņa Barona dzīves gājumu, redzēt tās lietas un priekšmetus, ko izmantojis Latvijai tik nozīmīgs cilvēks.
    Skolēni ar prieku un sajūsmu stāstīja par interaktīvajā stundā dzirdēto, patika praktiskā darbošanās – sviesta kulšana, dziesmu dziedāšana, lomu spēles.
    11.B klases jaunieši nostiprināja savas zināšanas par Krišjāņa Barona dzīves galvenajiem posmiem, pēc tam noskaidroja četru jaunlatviešu dzīves gājumus un darbības jomas. Arī jaunieši izspēlēja lomu spēli, nostiprinot iepriekš dzirdēto.

Kinolektorijs "Iepazīsties – LEĻĻU KINO" 1. klasēm

    Skolēni ļoti labi novērtēja tikšanos ar leļļu meistariem. Nodarbības laikā viņi uzzināja, kā top leļļu animācijas filmas, ko dara leļļu filmas režisors, animators, operators, dekorators, mākslinieks un citi filmu veidotāji. Te skolēni noskaidroja, kāda nozīme ir kamerai, gaismu uzstādījumam un dekorāciju uzbūvei, vēroja tēlus, kas atdzīvojas uz ekrāna. Šos un citus kino tapšanas noslēpumus 1. klašu skolēniem atklāja filmu studijas „Animācijas Brigāde” animācijas filmu veidotāji.

Muzejpedagoģiskā nodarbība "Āpsis un viņa kaimiņi" Latvijas Dabas muzejā

    1. klašu skolēni apmeklēja Latvijas Dabas muzeju, kur piedalījās izglītojošā nodarbībā par Latvijas dzīvniekiem. Veicot praktiskus uzdevumus, nodarbībā skolēni izzināja dabā notiekošo, satikās ar āpsi un noskaidroja, kā viņam un viņa kaimiņiem klājas visa gada garumā, kādas pārmaiņas notiek Latvijas mežos dažādos gadalaikos. Pēc "viesošanās pie āpša", skolēni dabaszinību stundās sprieda un diskutēja par Latvijas dzīvnieku dzīves ciklu.

Teātra izrāde "Savādais atgadījums ar suni naktī"

Latvijas Nacionālajā teātrī (6. un 8. klases)

(foto no Latvijas Nacionālajā teātra arhīva)

    Izrāde paredzēta pusaudžiem un viņu vecākiem, kurā tiek vēstīts par to, kāda ir pasaule, uz kuru var būt arī atšķirīgs skatījums.
    Izrādes galvenais varonis ir piecpadsmit gadus vecais Kristofers, kuram ir Aspergera sindroms (autisma paveids). Kristoferam nepatīk, ka viņam pieskaras, viņam nepatīk svešinieki un dzeltenā un brūnā krāsa. Zēns ir neparasti apdāvināts (neticami ātri var noskaitīt pirmskaitļus līdz 7507, zina visas pasaules valstis un to galvaspilsētas no galvas u.c.), savukārt, cilvēcisko izjūtu pasaule viņam ir sveša un nesaprotama. Kad Kristofers atrod nogalinātu kaimiņu suni, viņš nolemj atklāt, kurš ir suņa slepkava. Šis izmeklēšanas process zēnam izvēršas par lielu pārbaudījumu paša dzīvē.
    Skolēniem pēc teātra izrādes apmeklējuma bija ļoti dalītas sajūtas - kāds nebija sapratis sižetu, bet bija skolēni, kuriem ļoti ieinteresēja darbības uz skatuves, ka 3 h paskrēja nemanot. Skolēni sarunās pēc izrādes apgalvoja, ka no notiekošā izrādē varēja daudz ko mācīties - mācīties saskatīt un pieņemt citādo sev līdzās, mācīties un pārdomāt savas attiecības ar vecākiem, kā arī ieraudzīt slimu pusaudzi ar tik fenomenālām zināšanām.

Ekskursija un specefektu šovs filmu parkā CINEVILLA (7. klases)

    Ierodoties kinopilsētiņā pirmais uzdevums bērniem bija pašiem filmēties un izmēģināt savas aktieru prasmes vietējā režisora pavadībā. Tika veidota īsfilma ar skolēnu iesaistīšanu aktieru lomās. Filmas saturs bija kā sajaukums no dažādiem žanriem, romantika, komēdija, drāma, un asa sižeta filma ar 20. gadsimta noskaņām. Šo filmu iespējams apskatīt, jo tā tika ierakstīta un pasniegta skolotājiem.
    Pēc tam, kad filma bija pabeigta skolēni devās ekskursijā gida pavadībā caur CINEVILLAS filmu labirintiem, skolēni uzzināja, kādas filmas un seriāli tika filmēti un tiks filmēti kinopilsētā. Bija iespējams uzzināt kā notiek ēku un pārējā inventāra izveide filmu vajadzībām. Pašlaik kinopilsētiņā tiek filmēti 2 seriāli, viens par Romas impēriju, otrs par vampīriem. Skolēniem, tika stāstīts un rādīts kā filmēja filmu “Nameja gredzens”, skolēni apskatīja galveno saimnieku māju no filmas “Rūdolfa mantojums”, kura pašlaik tiek pārbūvēta no 19. gadsimta ēkas, par 13. gadsimta ēku jaunam projektam.
    Kad ekskursija gida pavadībā bija beigusies, skolēniem bija iespēja pašiem apskatīt kinopilsētiņu un izmēģināt dažādas spēļu aktivitātes. Skolēniem bija iespēja uzdot gidam sev interesējošus jautājumus, pozitīvi bija tas, ka bērni iesaistījās savas filmas veidošanā.

ZVĢ 2. klases teātrī "Dirty Deal Teatro" skatās izrādi "Blēņas un pasakas"

    (pēc Imanta Ziedoņa pasaku krājuma "Blēņas un pasakas" motīviem) (foto no Dirty Deal Teatro arhīva)

    Fragmenti no skolēnu atsauksmēm:
    R: Šī izrāde bija ļoti forša un smieklīga, es nebiju tādu redzējis. Man patika pasaka par Ķ burtu. Šī izrāde bija superīga.
    E: Mīkšķis un Nīkšķis tā sacukurojās, ka tagad viņus sauc Ccccccc un Ccccccc. Man ļoti patika izrāde. Es jums iesaku!
    R: Man patika Šķībā pasaka un grāmata. Man patika joki. Man nepatika blēņas.
    A: Sāk krist meteorīti!
    Tie ir tik mazi un sīki.
    Ak! Nē, tūlīt ietrieksies liels! Bum!

Iniciatīvas "Latvijas skolas soma" atklāšanas pasākums

    Sākot ar 2018./2019. mācību gadu visi Latvijas skolu skolēni saņem Latvijas valsts dāvanu jauniešiem - iniciatīvu "Latvijas skolas soma". Tās mērķis ir nodrošināt, lai ikviens skolēns klātienē izzinātu un saglabātu Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazītu zinātnes sasniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.
    Starp aptuveni 6000 Latvijas skolēniem 6. septembra pēcpusdienā Arēnā Rīga iniciatīvas "Latvijas skolas soma" atklāšanas pasākumā piedalījās arī 23 Ziemeļvalstu ģimnāzijas skolēni. Uz Rīgu bija devušies jaunieši no visiem Latvijas novadiem, lai piedalītos interesantās un atraktīvās darbnīcās un koncertā "100 Latvijas stāsti 100 minūtēs". Pirms koncerta skolēni piedalījās radošos eksperimentos, iepazina kino un animācijas tapšanas aizkulises. Leļļu filmu darbnīcā ”Animācijas Brigāde” varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm, bet mūzikas istabā – apgūt skrečošanas pamatprasmes. Ikvienam bija iespēja arī ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs un video studijā dalīties savās domās par to, kāda būs Latvija pēc nākamajiem simts gadiem.
    ""Latvijas skolas soma" ar radošas līdzdalības rosināšanu pavērs iespēju katram skolas bērnam un jaunietim dziļāk iepazīt Latviju, tās valstiskuma veidošanos, kultūras vērtības, zinātnes un uzņēmējdarbības sasniegumus un dabas bagātības," uzsvēra kultūras ministre Dace Melbārde. Pasākuma atklāšanā jauniešus uzrunāja arī ministru prezidents Māris Kučinskis un Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
    Piedaloties atpazīstamiem māksliniekiem (Raimonds Pauls, Rūta Dūduma, The Ludvig, Laima Jansone un DJ Monsta, grupa "Dagamba", Matīss Čudars, Edavārdi, Justs, grupa "Auļi", soprāns Līga Gita Zīriņa, simfoniskais orķestris "DD" diriģenta Jāņa Liepiņa vadībā u.c.), koncertā tika apspēlēta Latvijas vēsture, kultūra, tradīcijas un vērtības šodienas skatījumā, nepieciešamība ikvienam nepārtraukti attīstīties un augt, veidojot nākotnes Latviju.
    Latviešu autoru skaņdarbos atspoguļojās Latvijas mūzikas attīstība cauri laikiem, tautas mūzikas saspēle ar šodienas muzikālajām iespējām.
    Izmantoti resursi no lv100.lv

Atklāšanas video

ZVĢ 1. klases vēro galerijas "ISTABA" izrādi

    14. septembrī 1. klašu skolēni skolas aktu zālē vēroja Jāņa Znotiņa izrādi "Karnevāls un kartupeļu salāti" pēc A. Kivirehka tāda paša nosaukuma grāmatas motīviem. Izrādē piedalījās režisors un aktieris Jānis Znotiņš un aktrise Ance Muižniece. Izrāde bija par bērnu iekļaušanos sabiedrībā, viņu spēju pieņemt šīs pasaules noteikumus, cenšoties saglabāt savu būtību, savu unikalitāti. Aktieri jautrā formā runāja par nopietnām lietām.

ZVĢ 2. klases Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzejā

    10. - 13.decembrī visi 2. klašu skolēni piedalījās Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja interaktīvajā nodarbībā "Nu atnāca Ziemassvētki". Skolēni ar interesi iepazina Kurzemes zemnieka saimniecību, vakarēšanas paražas, Ziemassvētku svinēšanas tradīcijas pie skalu apgaismojuma. Skolēni varēja paši savām rokām meistarot telpu rotājumus, zīlēt nākotni, kā arī iet rotaļās, vizināties zirga vilktās kamanās vai droškā un visbeidzot - apmeklēt Usmas baznīcu. Ar spēļu un rotaļu palīdzību skolēnus ieinteresēja izzināt latviešu tautas materiālās kultūras mantojumu.

ZVĢ 2. klases Latvijas Dzelzceļa muzejā

    9. - 12. oktobrī visi 2. klašu skolēni piedalījās Latvijas Dzelzceļa muzeja radošajās nodarbībās "Ceļojums pagātnē". Tās laikā skolēni darbojās gan Dzelzceļa muzejā, gan Latvijas Nacionālā bibliotēkā. Vispirms tika izpētītas pastkartes no Nacionālas bibliotēkas un Dzelzceļa muzeja krājumiem, apskatīti pastkaršu krāšanas cēloņi un kādreizējās popularitātes iemesli. Pēc vēsturiskā apskata katrs skolēns uzzīmēja savu kartiņas dizainu un nodrukāja to ar 100 gadus seno Bostonpresi.Savu personalizēto atklātni nosūtīja pa pastu.
    Nodarbības turpinājumā skolēni Dzelzceļa muzejā iepazina elektrisko vilcienu, salonvagonu un III klases pasažieru vagonu un darbojās ar 20. gadsimta 30. gadu vilcienu sarakstiem, biļetēm, represēto dzelzceļnieku personas lietām u.c. vēsturiskiem priekšmetiem.

ZVĢ 3. klases Latvijas Kara muzejā

    5. - 8. novembrī 3. klašu skolēni Latvijas Kara muzejā piedalījās izglītojošā programmā "No Lāčplēša leģendas līdz Lāčplēša ordenim." Ar saistošu stāstījumu, izmantojot leģendas un teikas, skolēniem izstāstīja, kas ir Lāčplēsis un kāda ir tā tēla nozīme. Izmantojot muzeja krājuma materiālus (ordeņi, sadzīves priekšmeti u.c. uzskates materiāli) skolēnus iepazīstināja ar Latvijas valsts apbalvojumiem, to nozīmi un vēsturi. Skolēniem bija interesanti strādāt grupās, veidot uz magnētiskajām tāfelēm reklāmu "Lāčplēša diena".

ZVĢ 3. klases apmeklē orķestra "Rīga" koncertlektorijus

    10. oktobrī 3. klašu skolēni bija koncertlektorija "Nāc, ieklausies orķestrī "Rīga"!" klausītāji. Mūzikas sarunas laikā bija iespēja atklāt, ka matemātika, dabas zinības, sports, zīmēšana, gramatika, darbmācība un citi mācību priekšmeti patiešām var būt arī muzikāli! Par to viņi pārliecinājās koncertlektorijā "Skolas muzikālie noslēpumi".
    Skolēniem bija iespēja iepazīt Orķestra "Rīga" māksliniecisko vadītāju un galveno diriģentu Valdis Butāns. Skolēni tika iesaistīti dažādās muzikālās diskusijās ar pasākuma vadītāju Daumantu Kalniņu.

    5. decembrī 3. klašu skolēni tika iepazīstināti ar animācijas brīnumdara Voltu Disneju un kopīgi tika nosvinēta viņa 117 dzimšanas diena, kas ir 5.decembrī. Skolēni viņa radītos tēlus iepazina interaktīvi, kurus skolēni jau ir iemīļojuši. Skolēni tika iesaistīti mūzikas viktorīnā, kuras laikā skolēniem bija jāatpazīst mūzika no zināmām Disneja Volta multfilmām.
    Abas koncertlekcijas skolēniem patika un ar nepacietību gaida nākamo koncertlekciju.

ZVĢ 4. klases teātrī "Dirty Deal Teatro"

    25. un 26. septembrī visi 4. klašu skolēni teātrī "Dirty Deal Teatro" noskatījās izrādi "Baltā grāmata". Tas bija kā ceļojums no mūsdienām uz 19. gadsimtu. Stāsts bija par zinātkāru un aizrautīgu zēnu Jančuku, ar kuru kopīgi atklāt un piedzīvot apkārt esošo pasauli. Lai gan ceļojums notiek Jančuka pasaulē, tur pieredzētais bieži vien sasaucās ar notikumiem un sajūtām šodien.
    Izmantojot Jāņa Jaunsudrabiņa "Baltās grāmatas" tekstus, visu vakarēšanas dalībnieku iztēli, divus aktierus un dažus teatrālus brīnumus, soli pa solim izrādes skatītāji tika aicināti kļūt par izrādes dalībniekiem un radītājiem - kopīgi tika jāts uz maisiem pieguļā, lai pēc tam apgultos zālē un skatītos zvaigžņotās vasaras nakts debesīs un piedalītos vakarēšanā.

ZVĢ 5. klases Rīgas Motormuzejā

    Septembrī 5. klašu skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju, lai piedalītos ķīmijas novirziena radošajā darbnīcā "Atlecošā bumbiņa". Nodarbības laikā skolēni bļodiņā lika divas karotes līmes, pievienoja krāsvielu, pēc tam glāzē pievienoja boraku (nātrija tetraborāts) ar ūdeni un tad visu sajauca kopā. Pēc liekā ūdens nospiešanas un atkarībā no izvēlētās krāsvielas ikviens skolēns ieguva zilu vai zaļu atlēcošo bumbiņu, kuru varēja paņemt sev līdzi. Jaunieši uzzināja daudz jauna par gumijas īpašībām un kā laika gaitā attīstījušās automobiļu riepas.
    Rīgas Motormuzeja piedāvājumā bez radošajām darbnīcām ir arī muzeja ekspozīcijas apskate. Skolēni bija ļoti pārsteigti par seno automobiļu plašo klāstu. Ekskursijas laikā 5. klašu skolēni uzzināja, kā attīstījusies auto vēsture pasaulē un Latvijā. Ar interesi skolēni pētīja dažādu automašīnu dzinēju veidus un pie interaktīviem stendiem aktīvi darbojās, lai iegūtu atbildes uz klasesbiedru uzdotajiem jautājumiem.

ZVĢ 6. klases Rīgas Motormuzejā

    Oktobrī 6. klašu skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju, lai iepazītos ar muzeju, tā vēsturi un ekskluzīviem eksponātiem, kurus iespējams redzēt tikai šeit. Tāpat ar lielu interesi skolēni iesaistījās radošajā darbnīcā "Edisona eksperiments", kurā paši ražoja elektrību un mācījās saslēgt strāvu.
    Paldies iniciatīvai "Latvijas skolas soma" par iespēju redzēt, iepazīt un darboties, jo skolēni tajā iesaistījās ar lielu interesi. Skolēni guva praktiskas iemaņas dzīvei, atklāja lietas, par kurām paši nekad nebija aizdomājušies un mācījās sadarboties.
    Muzeja ekspozīcija ir unikāla. Nekur citur Latvijā nav iespējams iegūt vienuviet tik daudz informācijas, kas sniedz zināšanas par cilvēku iespējām pārvietoties dažādos laikmetos. Ļoti patika atraktīvie gan muzeja gidi, gan nodarbību vadītāji, kas iedvesmoja skolēnus izzināt, uzzināt, izmēģināt un darboties.

ZVĢ 7. klases Latvijas Dabas muzejā

    7. klašu skolēni apmeklēja Latvijas Dabas muzeja organizēto muzejpedagoģisko nodarbību cikla pirmās divas nodarbības: "Nepērc viņu dzīvības!" un "Latviešu saknes. Senāko latviešu DNS pētījumi". Dabaszinību un bioloģijas apguvē un savā personīgajā dzīvē lieti noderēs iegūtās zināšanas.
    Ļoti interesanta nodarbība "Nepērc viņu dzīvības!", kurā dzirdētais stāsts par pasaules aizsargājamiem dzīvniekiem un augiem lika skolēniem aizdomāties. Jauniešiem bija iespēja paturēt rokās suvenīrus, kuri izgatavoti no aizsargājamajiem dzīvniekiem un augiem – krokodilu un pitonu ādas maki, somas, bruņurupuču bruņas, kā arī dažādas kažokādas.
    Ne mazāk svarīga un izzinoša bija 2. nodarbība "Latviešu saknes. Senāko latviešu DNS pētījumi", kurā tika atbildēts uz jautājumiem:
    1) no kurienes ienāca pirmie iedzīvotāji Eiropā un Latvijas pašreizējā teritorijā?
    2) kur ir mūsu saknes?
    3) kā izskatījās Latvijas senākie iedzīvotāji?
    4) kāda bija senāko iedzīvotāju migrācija Latvijas teritorijā akmens un bronzas laikmetā?
    5) kā veidojās Latviešu tauta?
    Pēc katras nodarbības skolēni varēja apskatīt Dabas muzeja ekspozīciju, kā arī darboties praktiski.

ZVĢ 8. un 9. klases Ziemassvētku kauju muzejā

    8. un 9. klašu skolēni apmeklēja Ziemassvētku kauju muzeju, kur piedalījās muzejpedagoģiskā nodarbībā "Latviešu strēlnieks Ziemassvētku kaujās". Nodarbību vadīja latviešu karavīra šinelī tērpts darbinieks. Muzeja iekštelpās jaunieši aplūkoja fotogrāfijas, kauju shēmas un Tīreļpurva apkārtnē atrastos priekšmetus, kuri sniedz interesantas vēsturiskas liecības par tā laika notikumiem. Muzeja teritorijā nodarbības turpinājumā bija jāveic spēka un veiklības uzdevumi, kā arī teritorijas apskate, iepazīšanās ar Ziemassvētku kauju nocietinājumiem. Nodarbības noslēgumā - sarunas un atmiņas pie ugunskura.

ZVĢ 9. klases mākslas izglītības centrā "TRĪS KRĀSAS"

    10. septembrī 9. klašu skolēni piedalījās mākslas izglītības centra "TRĪS KRĀSAS" organizētajā pētnieciskajā nodarbībā "Pētāmdizainu Miera ielā". Skolēni papildināja savas zināšanas par arhitektūru un dizainu, saņēma radošus uzdevumus, lai pētītu Miera ielas ēkas, detaļas un atmosfēru, bet nodarbības noslēgumā diskutēja par uzzināto un izpētīto, izstādīja savus darbus radošo darbu izstādē. Ieguvumi skolēniem - pilnveidotas zināšanas un izpratne par Rīgas pilsētvidi, aktivizētas pētīšanas prasmes, rosināta interese par arhitektūru un dizainu.

ZVĢ 10. un 11.B klases Latvijas Nacionālajā teātrī

    16. novembra pēcpusdienā 10.A, 10.B un 11.B klases skolēni devās uz Nacionālo teātri, lai noskatītos izrādi "Tikšanās vieta - Rīgas pilsētas II teātris". Ieejot zālē, skatītājiem tika izdalītas austiņas, lai izrādes laikā, katrs skatītājs varētu izvēlēties sev tīkamāko kanālu. Izrāde apvienoja sevī gan iespēju atgriezties 100 gadus senā pagātnē un vērot vēsturisko Latvijas Republikas prokolamēšanas procesu, gan arī vienlaikus pārdomāt to, ka dzīve sniedz dažādas iespējas un katram ir jāizdara sava izvēle.
    Skolēni aizrautīgi vēroja izrādi, jo šāda veida izrādes vēl nebija apmeklējuši. Viņi atzina, ka vērtīgi bijis uzzināt daudz jauna par to, kā tika nonākts līdz valsts veidošanai, iegūta jauna informācija par cilvēkiem, kas mūsu valsti veidojuši. Interesanta bija pieeja ar iespēju pārslēgt austiņās dzirdamos komentārus, skolēni pēc izrādes dalījās atsauksmēs par kanālu izvēli un apsprieda, ko katrs dzirdējis.
    Paldies par iespēju apmeklēt tik neparastu teātra izrādi!

ZVĢ 8., 10. un 11. klašu skolēni kinoteātrī "Bize" skatās kino "HOMO NOVUS"

    17.decembrī 10.a klases un 11.b klases skolēni devās uz kinoteātri Bize, lai noskatītos pēc latviešu rakstnieka Anšlava Eglīša romāna motīviem veidoto filmu "Homo Novus". Filma ļāva ielūkoties 30.gadu mākslinieku dzīvē. Filmas sižets bija bagātināts ar humora devu, kas filmas skatīšanās laikā veidoja nepiespiestu un draudzīgu gaisotni skolēnu starpā. Pēc filmas noskatīšanās skolēni atzina, ka filma esot ļoti patikusi, īpaši akcentējot izcilo aktieru sniegumu.

ZVĢ 12. klases Cēsīs

    25. septembrī 12. klašu jaunieši devās ekskursijā uz Latvijas karoga dzimteni - Cēsīm. Vēstures un mākslas muzejā skolēni iepazinās ar izstādi "Cēsnieki Brīvības cīņās" un izspēlēja savas Cēsu kaujas uz lielformāta kartes maketa. Nodarbība bija cieši saistīta ar Latvijas vēsturē iekļautajām tēmām. Ekskursijas turpinājumā jaunieši iepazinās ar Vidzemes koncertzāli "Cēsis".